Επίκουρος: Επιστολή προς Μενοικέα
Επίκουρος Μενοικεί χαίρειν
[...]
Συνέθιζε δε εν τω νομίζειν μηδέν προς ημάς είναι τον θάνατον επεί παν αγαθόν και κακόν εν αισθήσει' στέρησις δέ εστιν αισθήσεως ο θάνατος. όθεν γνώσις ορθή του μηδέν είναι προς ημάς τον θάνατον απολαυστόν ποιεί το της ζωής θνητόν, ουκ άπειρον προστιθείσα χρόνον, αλλά τον της αθανασίας αφελομένη πόθον. ουθέν γάρ εστιν εν τω ζην δεινόν τω κατειληφότι γνησίως το μηδέν υπάρχειν εν τω μη ζην δεινόν. ώστε μάταιος ο λέγων δεδιέναι τον θάνατον ουχ ότι λυπήσει παρών, αλλ’ ότι λυπεί μέλλων. Ο γαρ παρόν ουκ ενοχλεί, προσδοκώμενον κενώς λυπεί. το φρικωδέστατον ουν των κακών ο θάνατος ουθέν προς ημάς, επειδήπερ όταν μεν ημείς ώμεν, ο θάνατος ου πάρεστιν, όταν δε ο θάνατος παρή, τόθ’ ημείς ουκ εσμέν.
Μετάφραση:
[...]
Συνέθιζε δε εν τω νομίζειν μηδέν προς ημάς είναι τον θάνατον επεί παν αγαθόν και κακόν εν αισθήσει' στέρησις δέ εστιν αισθήσεως ο θάνατος. όθεν γνώσις ορθή του μηδέν είναι προς ημάς τον θάνατον απολαυστόν ποιεί το της ζωής θνητόν, ουκ άπειρον προστιθείσα χρόνον, αλλά τον της αθανασίας αφελομένη πόθον. ουθέν γάρ εστιν εν τω ζην δεινόν τω κατειληφότι γνησίως το μηδέν υπάρχειν εν τω μη ζην δεινόν. ώστε μάταιος ο λέγων δεδιέναι τον θάνατον ουχ ότι λυπήσει παρών, αλλ’ ότι λυπεί μέλλων. Ο γαρ παρόν ουκ ενοχλεί, προσδοκώμενον κενώς λυπεί. το φρικωδέστατον ουν των κακών ο θάνατος ουθέν προς ημάς, επειδήπερ όταν μεν ημείς ώμεν, ο θάνατος ου πάρεστιν, όταν δε ο θάνατος παρή, τόθ’ ημείς ουκ εσμέν.
Μετάφραση:
Κοίταξε να συνηθίσεις με την ιδέα πως ο θάνατος δεν είναι τίποτα για εμάς, επειδή κάθε καλό και κάθε κακό βρίσκεται στην αίσθηση, ενώ ο θάνατος είναι να στερηθείς την αίσθηση. Γι’ αυτό η σωστή γνώση πως ο θάνατος δεν σημαίνει τίποτα για εμάς, κάνει να χαρούμε την πρόσκαιρη ζωή μας, όχι επειδή μας φορτώνει ατελείωτα χρόνια, αλλά επειδή μας αφαιρεί τον κόπο της αθανασίας. Γιατί δεν υπάρχει τίποτα φοβερό στη ζωή του ανθρώπου αν έχει καταλάβει ότι δεν υπάρχει τίποτα φοβερό γι’ αυτόν που παύει να ζει. Επομένως ανόητος είναι εκείνος ο οποίος λέει ότι φοβάται τον θάνατο όχι γιατί θα τον κάνει να υποφέρει όταν θα έρθει αλλά γιατί τον στεναχωρεί το ότι θα έρθει. Γιατί εκείνο που δεν μας ενοχλεί όταν είναι μπροστά μας, άδικα μας στεναχωρεί όταν το περιμένουμε. Το πιο φρικιαστικό, λοιπόν, από τα κακά, ο θάνατος , δεν είναι τίποτα για εμάς, γιατί ακριβώς, όταν εμείς υπάρχουμε, ο θάνατος δεν υπάρχει’ όταν όμως ο θάνατος είναι παρών τότε εμείς δεν υπάρχουμε.
Από το βιβλίο Επίκουρος, Άπαντα
Εκδ. Κάκτος, 1994
(εικόνα: oscargodson.com)
Από το βιβλίο Επίκουρος, Άπαντα
Εκδ. Κάκτος, 1994
(εικόνα: oscargodson.com)
Ετικέτες ΕΠΙΣΤΟΛΕΣ 2